The Development of Special Needs Education in Libya and Its Relationship with the Principles of General Education (1951–2025)
Keywords:
general education, People with disabilities, special education, educational integrationAbstract
This research aims to develop education for people with special needs through technological methods and tools, and their role in developing the education of these special groups. The goal sought by special education is to enable children with special needs to reach a level of maturity, independence, and self-reliance, ultimately enabling them to become active contributors to the development of their community, rather than a burden on it. The study was based on the importance of understanding the historical and social dimensions that shaped the features of this education in Libya, as well as the challenges faced in integrating this group into the educational system. The study also showed that the beginnings (1951-1969) were characterized by the absence of a clear policy. Initial efforts relied on charitable initiatives and religious institutions, before the state began establishing specialized schools and centers for them in the 1960s. The 1970s and 1980s witnessed significant expansion with state support, with the establishment of teacher training centers and programs. However, these institutions suffered from weak strategic planning and reliance on traditional curricula. Between 2011 and 2025, political and economic conditions affected the stability of these institutions, which impacted their quality and services.
Education for people with special needs in Libya has gradually developed but has remained subject to administrative, technical, and social challenges, most notably the weak educational infrastructure, the lack of qualified personnel, and societal perceptions of disability. This study also emphasized that the relationship between the education of this group and the foundations of education is interconnected.
References
الكتب
أبو غدة، م. (د.ت). الفلسفة التربوية: مبادئ ونظريات. دار الفكر.
أنيس، إ.، وآخرون. (د.ت). المعجم الوسيط (ط. 2، ج. 2). دار المعارف.
إبراهيم، م. ع. (د.ت). مناهج تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة. مكتبة الأنجلو المصرية.
الجوهري، أ. ب. إ. ب. ح. (1984). صحاح تاج اللغة وصحاح العربية (أ. ع. عطار، المحرر، ط. 4، ج. 6). دار العلم للملايين.
الخطيب، ج. (2003). مقدمة في التربية الخاصة. دار الفكر.
الدخلاوي، ع. ا. (2000). أصول التربية الإسلامية. دار الفكر.
الرفيق، م. (1982). تطور التعليم في ليبيا. جامعة قاريونس.
الزعبية، ح. (2008). سياسات التعليم في ليبيا المعاصرة. مركز جهاد الليبيين للدراسات التاريخية.
شاش، س. م. س. (2009). استراتيجيات التدخل المبكر والدمج. مكتبة زهراء الشرق.
شتيور، أ. ع. (2017). الدمج الشامل ومفهوم التعليم للطلاب المعوقين في فصول الدمج. عالم الكتب الحديث.
غباري، م. س. (2003). رعاية الفئات الخاصة. المكتب الجامعي.
غانم، ق.، وآخرون. (1998). دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة في برامج الطفولة المبكرة. دار النهضة العربية.
فارس، أ. ا. ا. ا. ب. ح. ا. ا. (د.ت). معجم مقاييس اللغة (ع. س. م. هارون، المحرر، ج. 1). دار الفكر.
خليفة، ص. (1999). التربية الخاصة في الوطن العربي. دار المسيرة.
ملحم، س. (2011). التربية الخاصة. دار المسيرة.
المصراتي، ع. (د.ت). قضايا التربية الخاصة في الوطن العربي. دار الفكر.
منصور، م. ج. (2015). مدخل لعلم التربية. دار المسيرة.
مختار، أ. ح. (2000). معجم اللغة العربية المعاصر (ط. 1، ج. 1). عالم الكتب.
المقالات والدوريات
سليمان، م. (2015). الاعتماد الأكاديمي والمهني لمعلم التربية الخاصة. مجلة البحوث التربوية، (28).
منصور، س.، وعواد، ر. (2012). تصور مقترح لتطوير نظام دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة بمرحلة رياض الأطفال في سورية في ضوء خبرة بعض الدول (دراسة مقارنة). مجلة جامعة دمشق، 28(1).
العايد، و. م. (2012). المعوقات التي تواجه معلمي معاهد التربية الخاصة وبرامج الدمج في المدارس العادية بمحافظة الطائف [رسالة ماجستير غير منشورة]. كلية التربية، جامعة الأزهر.
التشريعات والمواقع الإلكترونية
أطفال الخليج. (د.ت). أنواع الدمج التربوي (موقع إلكتروني).
الخطيب، ح. (2016). التطور التاريخي للتعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة. [مقال إلكتروني]. الميادين نت.
القانون رقم (3) لسنة 1981 بشأن المعاقين. (1981). Security legislation.ly.
القانون رقم (5) لسنة 1987 بشأن المعاقين. (1987).
تقرير حول حقوق ذوي الاحتياجات الخاصة في ليبيا) .د.ت) a hewar war.org .