Interpretation in Understanding the Holy Qur’an: Its Foundations, Methodological Guidelines, and Impact on Meaning Construction

Authors

  • Sabiha Al-Qadhafi Ali Department of Islamic Economics, College of Islamic Studies, Al-Asmariya Islamic University, Sebha, Libya

DOI:

https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i3.222

Keywords:

Ta’wil, Qur’anic understanding, Tafsir, interpretive methodology, Qur’anic text, exegetical approaches, renewal

Abstract

This study addresses the role of ta’wil (interpretation) in understanding the Holy Qur’an, considering it a key tool for accessing deeper meanings, especially in verses open to multiple interpretations. The research aims to establish the foundations of ta’wil, tracing its origins and development, and clarifying its relationship with tafsir (exegesis). Special focus is given to the methodological guidelines that regulate interpretation and prevent misuse. The study analyzes selected interpretive examples from Islamic tradition in light of linguistic and legal principles. It adopts an analytical and foundational approach that combines conceptual analysis with contextual understanding. The research concludes that, when governed by proper rules, ta’wil serves as an effective means for renewing Qur’anic understanding and engaging with contemporary contexts, while preserving the sanctity and constants of the text.

References

القرآن الكريم

ينظر: الطبري، محمد بن جرير. جامع البيان في تأويل القرآن. دار هجر، القاهرة، ط1، 2001م، ج6، ص 397.

ينظر: الرازي، فخر الدين. التفسير الكبير (مفاتيح الغيب)، دار إحياء التراث العربي، ط1، 1999م، ج8، ص 15.

ينظر: السيوطي، جلال الدين. الإتقان في علوم القرآن، دار الفكر، ط1، 2001م، ج2، ص 87.

ينظر: ابن عاشور، محمد الطاهر. التحرير والتنوير، دار سحنون للنشر، تونس، ط1، 1997م، ج1، ص 25.

ينظر: ابن حجر العسقلاني، أحمد بن علي. فتح الباري شرح صحيح البخاري، دار المعرفة، ط3، 2000م، ج1، ص 245.

ينظر: الغزالي، أبو حامد. الاقتصاد في الاعتقاد، دار المنهاج، ط1، 2007م، ص 89.

ينظر: ابن تيمية، أحمد. درء تعارض العقل والنقل، تحقيق: محمد رشاد سالم، جامعة الإمام، ط2، 1991م، ج1، ص 150.

ينظر: الزركشي، بدر الدين. البرهان في علوم القرآن، دار إحياء الكتب العربية، ط1، 1958م، ج1، ص 212.

ينظر: الزبيدي، مرتضى. تاج العروس من جواهر القاموس، ج12، مادة "أوّل".

ينظر: الغزالي، أبو حامد. المستصفى في أصول الفقه، مكتبة الرشد، ط1، 1993م، ج1، ص 84.

ينظر: الآمدي، علي بن محمد. الإحكام في أصول الأحكام، دار الكتب العلمية، ط1، 2003م، ج3، ص 47.

ينظر: الشاطبي، إبراهيم بن موسى. الموافقات في أصول الشريعة، دار المعرفة، ط1، 1996م، ج3، ص 267.

ينظر: الجويني، عبد الملك. البرهان في أصول الفقه، تحقيق: عبد العظيم الديب، دار الوفاء، ط1، 1997م، ج2، ص 784.

ينظر: ابن تيمية، أحمد. بيان تلبيس الجهمية، تحقيق: د. عبد الرحمن المحمود، مجمع الملك فهد، ط1، 2005م، ج2، ص 211.

ينظر: الشافعي، محمد بن إدريس. الرسالة، تحقيق: أحمد شاكر، دار الرسالة، ط1، 1979م، ص 510 وما بعدها.

ينظر: الرازي، فخر الدين. المحصول في علم الأصول، تحقيق: طه جابر العلواني، مؤسسة الرسالة، ط1، 1997م، ج4، ص 71.

ينظر: ابن حزم الظاهري. الإحكام في أصول الأحكام، تحقيق: أحمد شاكر، دار الآفاق الجديدة، ط1، 1980م، ج1، ص 82.

ينظر: الطاهر بن عاشور. مقاصد الشريعة الإسلامية، دار السلام، ط1، 2001م، ص 231.

ينظر: القرضاوي، يوسف. كيف نتعامل مع السنة النبوية، مكتبة وهبة، ط2، 1991م، ص 115.

ينظر: نصر حامد أبو زيد. مفهوم النص: دراسة في علوم القرآن، المركز الثقافي العربي، ط3، 1997م، ص 53.

ينظر: عبد المالك بومنجل. "التأويلات المعاصرة للنص القرآني: مزالق التأويل وضوابط الفهم"، مجلة أبحاث، 2015م.

ينظر: عادل بن تونسي. "النص القرآني بين تأويل القدامى والمحدثين"، مجلة مدونة، 2019م.

ينظر: "التأويل والمعنى القرآني من خلال تفسير الطبري"، مجلة الكلية الإسلامية، العدد 24، 2013م.

ينظر: "القرآن الكريم بين الفهم والتفسير والتأويل – أسس منهج القدماء لاستخراج المعنى القرآني"، أطروحة دكتوراه، جامعة الجزائر، 2013م.

ينظر: السنوسي، إبراهيم. "العقل والتأويل في الفكر الإسلامي"، مجلة الفكر الإسلامي، 2015م.

ينظر: القرضاوي، يوسف. فقه الأولويات، مكتبة وهبة، القاهرة، ص 98.

ينظر: الزمخشري، محمود بن عمر. الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، دار الكتاب العربي، بيروت، ج2، ص 134.

ينظر: ابن رشد، محمد بن أحمد. بداية المجتهد ونهاية المقتصد، دار الحديث، القاهرة، ج1، ص 111.

ينظر: المجمع الفقهي الإسلامي. قرارات المجمع في دوراته المختلفة، منظمة التعاون الإسلامي، الدورة العشرون، ص 45.

ينظر: محمد عمارة. المرأة بين التقاليد الراكدة والوافدة، دار الشروق، القاهرة، 2002م، ص 75.

ينظر: يوسف القرضاوي. فقه الجهاد، مكتبة وهبة، القاهرة، ط2، 2010م، ج1، ص 123.

ينظر: نصر حامد أبو زيد. نقد الخطاب الديني، المركز الثقافي العربي، بيروت، 1992م، ص 66.

ينظر: الريسوني، أحمد. نظرية المقاصد عند الإمام الشاطبي، دار الكلمة، بيروت، ط3، 2001م، ص 102.

ينظر: طه عبد الرحمن. روح الدين: من ضيق العلمانية إلى سعة الائتمانية، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، 2012م، ص 119.

ينظر: عطية، جمال الدين. نحو تفعيل مقاصد الشريعة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، 2001م، ص 43.

ينظر: العروسي، عبد السلام. "ضوابط التأويل في الفكر الإسلامي"، مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة الكويت، العدد 90، 2012م، ص 144.

ينظر: فهمي هويدي. الإسلام والغرب، دار الشروق، القاهرة، 1995م، ص 55.

Published

2025-10-11

How to Cite

Sabiha Al-Qadhafi Ali. (2025). Interpretation in Understanding the Holy Qur’an: Its Foundations, Methodological Guidelines, and Impact on Meaning Construction. Journal of Libyan Academy Bani Walid, 1(3), 342–353. https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i3.222

Issue

Section

Articles