The role of the school social worker in reducing and preventing the risks of drug abuse among high school students
DOI:
https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i4.236Keywords:
School Social Worker, Drug Abuse, PreventionAbstract
This research aims to determine the role of the school social worker in reducing the spread of drug abuse and preventing the resulting psychological and social risks among secondary school students. The researcher utilized the descriptive analytical method. The study concluded that drug abuse leads to many psychological risks, such as chronic anxiety, depression, memory loss, and personality trait disorders, as well as severe social risks, such as family disintegration, loss of trust, and social deviations like theft and assaults. The results confirmed that the school social worker plays a vital role in raising awareness about the risks of abuse and prevention by promoting curricula and targeted programs to build self-confidence, develop adolescents' coping abilities, and integrate comprehensive educational programs into curricula to protect youth and strengthen their psychological defences. The study recommended the necessity of integrating community and educational efforts to instil authentic values and develop awareness among youth to resist psychological and social pressures away from drugs.
References
إبراهيم، أ. ن. (1999). مشكلة المخدرات في الوطن العربي. مجلة دراسات اجتماعية، 1(3–4).
الحميدان، ع. ع. (2003). أهوال المخدرات في المجتمعات العربية "دراسة ميدانية من واقع القصص الواقعية" - العوامل والآثار والبرامج الوقائية- مشكلات العلاج. دار المعارف.
الخطيب، م. (1990). حكم تناول المخدرات. مجلة الهداية، (152).
الخضري، ن. (2001). مقدمة في الصحة النفسية. المكتب الجامعي.
السواس، ع. ح. (2002). المخدرات مفسدات التوازن الحيوي في الإنسان. المجلة العربية للدراسات الأمنية والتدريب.
سليمان، س. م. (2010). المخدرات والإدمان. عالم الكتب.
صادق، ع. (2005). الإدمان له علاج. مؤسسة حورس الدولية للنشر والتوزيع.
طاحوا، م. (2005). أسباب تعاطي المخدرات كما يدركها المسجونين الكويتيون. مجلة دراسة في الخدمة الاجتماعية والعلوم، (17).
عبد المنعم، ع. م. (2008). الإدمان دراسة نفسية. دار المعرفة الجامعية.
غانم، م. ح. (2003). دراسة نفسية متعمقة لحالة إدمان متعدد. مجلة علم النفس، (64).
حسون، ت. (1993). المخدرات وأخطارها وطرق الوقاية منها. المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.
حسين، م. أ. (1991). في سيكولوجية الاتجاه وتعاطي المخدرات "المبادئ العامة والإجرائية الحاكمة لتغيير الاتجاهات إزاء تعاطي المخدرات". المجلة الاجتماعية القومية، 28(2).
خزعلي، ح. (2006). تفعيل الأدوار التعليمية والبحثية والمجتمعية للجامعات العربية في حماية الشباب الجامعي من أخطار المخدرات. (بحث ملخصات أبحاث مؤتمر الشباب الجامعي وآفة المخدرات). جامعة الزرقاء الأهلية.
متولي، ف. ب. (2003). التربية وانتشار وإدمان المخدرات. مركز الإسكندرية للكتاب.
زكي، ن. ج. د. (2005). الآثار الصحية لتعاطي وإدمان المخدرات. المجلس القومي لمكافحة وعلاج الإدمان.
