The Impact of Internal Marketing on the Contextual Performance of Teachers
Keywords:
Inbound marketing, contextual performance, training, incentives, organizational commitmentAbstract
The study examined the impact of internal marketing on the contextual performance of teachers at Al Wadi Al Akhdar School in Bani Walid, based on the importance of the human element in the success of educational institutions. The researcher used the descriptive analytical approach, and relied on a questionnaire that included 36 parameters to measure the dimensions of internal marketing represented by training, incentives, empowerment, and internal communication, and link them to the contextual performance variable represented by organizational citizenship and organizational commitment. The results showed that the level of internal marketing in the school was low with an overall average (2.57), while contextual performance was average (2.68). Statistical analysis also showed a strong direct relationship and statistical significance between internal marketing and contextual performance, as internal marketing explains about 82% of changes in parameter performance. The study concluded that developing training programs, improving the incentive system, granting broader powers to teachers, and enhancing internal communication can contribute significantly to raising the level of contextual performance and enhancing institutional belonging and loyalty, which reflects positively on the quality of the educational process and the stability of teaching staff.
References
- الطائي، حميد عبد النبي، والعلاق، بشير عباس، تسويق الخدمات، دار اليازوري للنشر والتوزيع، عمّان، الأردن، 2009.
- بالمر، أدريان، مبادئ تسويق الخدمات، مجموعة النيل العربية، ط1، القاهرة، مصر، 2009.
- شهاب، فادية إبراهيم، التطوير التنظيمي: القواعد النظرية والممارسات التطبيقية، الأكاديميون للنشر والتوزيع، ط1، عمّان، الأردن، 2014.
- كاتزنباخ، جون، الأداء المميز: التوافق بين العقل والقلب، العبيكان للنشر، ط1، الرياض، السعودية، 2002.
- إحسان، بن علي، وعبد الحفيظ، يحياوي، دور التسويق الداخلي في تحقيق الالتزام التنظيمي داخل المنظمات، مجلة الإبداع، المجلد 9، العدد 1، 2019.
- الزيادي، بسنت عادل رمضان، أثر البراعة التنظيمية كمتغير وسيط في العلاقة بين سلوكيات الأداء السياقي وتعزيز الاستراتيجيات الريادية لمنظمات الأعمال، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، المجلد 47، العدد 3، 2017.
- الغرباوي، نور نعيم، دور ممارسات إدارة الموارد البشرية في تعزيز الأداء السياقي من خلال العقد النفسي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة كربلاء، العراق، 2020.
- بشير، منال صبري، سلوك المواطنة التنظيمية لدى المعلمين بمدارس التعليم الأساسي بمصر، مجلة كلية التربية بجامعة عين شمس، الجزء 3، العدد 46، 2022.
- بن سالم، عبد الحكيم وآخرون، أثر أساليب التميز التنظيمي على الأداء السياقي، مجلة اقتصاديات المال والأعمال، العدد 6، جوان 2018.
- حفيظة، حسني هرشة، أثر التسويق الداخلي في تعزيز التعلم التنظيمي، مذكرة ماستر غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد خيضر، بسكرة، 2019.
- حليلو، نبيل، وعبد الرزاق، عريف، التسويق الداخلي للمورد البشري: المفهوم والأهمية، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 33، مارس 2018.
- خليفة، عصام الدين أبو العنين، أثر تطبيق التسويق الداخلي في المؤسسات التعليمية على جودة الخدمة التعليمية بالتطبيق على المعاهد العليا المصرية، المجلة الإلكترونية الشاملة متعددة التخصصات، العدد 12، يونيو 2019.
- فائزة، خير الدين وصيف، وملوكي، عمر، أثر التسويق الداخلي على جودة خدمات الاتصالات، المجلة المغاربية لإدارة المنظمات، المجلد 3، العدد 1، 2019.
- عادل، بو عزيز، وحسام، عثامنية، تأثير التسويق الداخلي على الالتزام التنظيمي، مذكرة ماستر غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة 08 ماي 1945، قالمة، 2019.
- عبد الرحيم، عبد الرحيم نادر، وحسني، محمد شميس، التسويق الداخلي كمدخل لتحسين الأداء السياقي بالمنظمات العامة، المجلة العلمية لقطاع كليات التجارة بجامعة الأزهر، العدد 23، يونيو 2020.
