Reflections of Group Service Programs on Reducing Psychological and Social Pressures among University Students

Authors

  • Sawsan Ali S alem Hanish Department of Social Work, Faculty of Arts and Languages, University of Tripoli, Libya

Keywords:

Group Service Programs, Psychological Stress, Social Pressure, University Students, Social and Psychological Support

Abstract

This study aims to explore the impact of group service programs on reducing psychological and social pressures among university students by analyzing the role of social workers in implementing and activating these programs within the university environment. The study adopts a descriptive-analytical approach to identify the main psychological and social stressors affecting students and to assess how group service programs can alleviate them. Findings reveal that university students experience multiple stressors—academic, familial, economic, and social—that negatively affect their academic performance and psychological balance. The research concludes that group service programs, such as group discussions, recreational activities, and social-psychological support sessions, are effective tools for reducing stress, anxiety, and isolation, and for enhancing adaptability and social engagement. The study recommends establishing social work and psychological support offices in Libyan universities to provide professional assistance that promotes students’ mental health and social well-being..

References

-الصيرفي،محمد(2008):الضغط والقلق الاداري،مؤسسة حورس الدولية، الاسكندرية .

-النعاس،عمر مصطفي(2008):الضغوط المهنيةوعلاقتها بالصحة النفسية ،ط1،منشورات جامعة 7أكتوبر،القاهرة.

-الرشيدي،هارون توفيق(1999):الضغوط النفسية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة،مصر.

-خليفة،وليدوعيسى،مراد علي(2008):الضغوط النفسية والتخلف العقلي،ط1،دار الوفاء،مصر.

-رضوان،سامر جميل(2009):الصحة النفسية ،ط3،عمان،دار المسيرة.

-محمد،يوسف عبد الفتاح(2006):الضغوط النفسية لدى المعلمين وحاجاتهم الارشادية ،مجلة مركز البحوث التربوية ،جامعة قطر.

-ياسين ، نوال عبد اللطيف(2000):الضغوط النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى أطفال المقابر ،رسالة ماجستير غير منشورة ،قسم الدراسات النفسية والتربوية، معهد الدراسات العليا للطفولة ،جامعة عين شمس.

-الاحرش،يوسف أبو القاسم (2009):الاجهاد النفسي لدى معلمي المرحلة الثانوية وعلاقته ببعض المتغيرات،منشورات جامعة الزاوية، ليبيا.

- حسن، هندولي عبدالله (2015) الممارسة المهنيةفي العمل مع الجماعات دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- عبد اللطيف شريف سنوسي (2012) نماذج ونظريات في ممارسة صدمة الجماعة هلى رايت، جامعة أسيوط.

- منقربوس، نضيف فهمي (2014) تطوير الممارسة المهنية الخدمة الاجتماعية "قضايا مهنية وبحوث مبدئية"، المكتب الجامعي الحديث، الِإسكندرية، مصر,

- موسى، أحمد محمد (2004) خدمة الجماعة أسس ومبادئ، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة،

- الجندي، كرم محمد الجندي وأخرون (2003) العمل مع الجماعات "النظريات والتطبيقات" مركز نشر وتوزيع الكتاب الجامعي، جامعة حلواني، مصر.

- الصافي، عبدالحكيم محمود (2015) حل المشكلات، دار الثقافة، عملن، الأردن.

- التوحي، عبدالعزيز فهمي (2001) الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية عملية حل المشكلة ضمن إطار نسقى إيكولوجيا، القاهرة، مصر.

Published

2025-10-27

How to Cite

Sawsan Ali S alem Hanish. (2025). Reflections of Group Service Programs on Reducing Psychological and Social Pressures among University Students. Journal of Libyan Academy Bani Walid, 1(4), 185–191. Retrieved from https://journals.labjournal.ly/index.php/Jlabw/article/view/264

Issue

Section

Articles