Parenting Styles and Their Relationship to Aggressive Behavior Among Children: A Field Study
Keywords:
Parenting Styles, Aggressive Behavior, ChildrenAbstract
This field study aimed to explore the nature of the relationship between parenting styles and aggressive behavior among children in Libyan society, in light of the social and economic transformations the country is experiencing. The study adopted a descriptive correlational approach and employed two main instruments: a parenting styles questionnaire and an aggression behavior scale, applied to a purposive sample of 80 Libyan families.
The results revealed that the democratic (guiding) style was the most prevalent parenting style among Libyan families, followed by the overprotective style, then the authoritarian style, and finally the neglectful style. The findings also indicated a generally high level of aggressive behavior among children, with expressive aggression scoring the highest levels.
Furthermore, the results showed a strong and statistically significant correlation between parenting styles and aggressive behavior. The democratic style was strongly and negatively correlated with aggression, while the non-ideal styles (authoritarian, neglectful, and overprotective) were strongly and positively correlated with all forms of aggressive behavior, with the neglectful style having the greatest impact. The study also found that parents’ educational level and the family’s economic status play important roles in determining the parenting styles used.
In light of these findings, the study recommended increasing parental awareness of balanced parenting methods, strengthening the role of educational institutions in providing family counseling, designing intervention programs for children, and supporting families educationally and economically to alleviate pressures that influence their parenting practices
References
• أولاً: الكتب العربية
ابن فارس، أبو الحسين أحمد. (2002). معجم مقاييس اللغة (المجلد الثاني). بيروت: دار الفكر.
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم. (1997). لسان العرب (المجلد الثالث). بيروت: دار صادر.
البدير، خالد. (2020). سيكولوجية العدوان والعنف. الرياض: دار الزهراء للنشر.
الجنابي، علي. (2015). أساليب التنشئة الوالدية وأثرها في تشكيل الشخصية. بغداد: دار المعرفة.
الحوات، محمد. (2018). علم النفس الأسري. الدار البيضاء: دار النشر المغربية.
الخراشي، محمد. (2019). التربية الأسرية وتنمية الشخصية. القاهرة: دار الفكر العربي.
الخوالدة، أحمد. (2017). الأسرة والتنشئة الاجتماعية. عمان: دار أسامة للنشر.
الخطيب، أحمد. (2015). السلوك العدواني لدى الأطفال: أسبابه وعلاجه. عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
الرويشد، فهد. (2020). الاتجاهات الوالدية في التربية. الرياض: مكتبة العبيكان.
الزبيدي، محمود. (2019). السلوك العدواني في المراحل العمرية. دمشق: دار العلم.
السهلي، ناصر. (2018). التربية الإيجابية وأثرها في سلوك الأبناء. الرياض: دار المسلم.
السيد، محمود. (2018). علم النفس الاجتماعي. القاهرة: دار الغريب للنشر والتوزيع.
الشربيني، فوزي. (2002). أساليب التربية الوالدية وتأثيرها على نمو الطفل. الإسكندرية: منشأة المعارف.
الظفيري، عبد الله. (2016). علم نفس النمو الأسري. الكويت: دار السلاسل.
العموري، حسن. (2019). الأسرة والسلوك الاجتماعي. عمان: دار الفكر.
الفيومي، أحمد بن محمد بن علي. (2004). المصباح المنير في غريب الشرح الكبير (المجلد الأول). بيروت: المكتبة العلمية.
القحطاني، منصور. (2017). التربية الوالدية الفعالة. الرياض: دار الخريجي.
المطيري، فهد. (2019). الاضطرابات السلوكية لدى الأطفال. الرياض: دار الميمنة.
النجار، إبراهيم. (2020). علم النفس الأسري. الإسكندرية: مؤسسة حورس الدولية.
الهواري، محمد. (2018). مشكلات الطفولة والمراهقة. القاهرة: دار الغريب.
الغراب، محسن. (2016). سيكولوجية السلوك العدواني. بيروت: دار النهضة العربية.
الصواغ، عماد. (2018). العوامل المؤثرة في السلوك العدواني. بيروت: الدار المصرية اللبنانية.
ثانياً: الدوريات العربية:
إبراهيم، فوزية محمد، والغرياني، مريم عبد السلام. (2020). أساليب التنشئة الوالدية وعلاقتها بالعدوانية لدى عينة من المراهقين بمدينة مصراتة. مجلة كلية التربية بسرت، 10(1)، 120-145
أحمد، محمد عبد الله، وبن لامين، سعاد عمر. (2017). فاعلية برنامج إرشادي لخفض السلوك العدواني من خلال تعديل أساليب المعاملة الوالدية لدى عينة ليبية. مجلة جامعة بنغازي للعلوم الإنسانية، 21(4)، 205-230
الزعبي، أحمد، والعرعور، محمد. (2021). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالعدوانية والتكيف المدرسي لدى الأطفال في الأردن. دراسات: العلوم التربوية، 48 (1)، 255-270.
الشمري، خالد. (2017). السلوك العدواني لدى الأطفال وعلاقته ببعض الممارسات الوالدية كما يدركها الأطفال في مدينة الدمام. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية والإنسانية، 9 (2)، 45-67.
العجمي، فاطمة، والهندال، أمل. (2020). أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء وعلاقتها بالسلوك العدواني لدى عينة من طلبة المرحلة المتوسطة في دولة الكويت. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 4 (2)، 120-145.
العتيبي، نورة. (2019). أثر أساليب التنشئة الوالدية في التنبؤ بالسلوك العدواني لدى الأطفال في المملكة العربية السعودية. مجلة البحوث التربوية والنفسية، 15 (1)، 89-110.
الغريب، هدى. (2018). العلاقة بين أساليب التنشئة الوالدية والسلوك العدواني لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة بمدينة الرياض. مجلة جامعة الملك عبد العزيز: الآداب والعلوم الإنسانية، 26 (2)، 1-25.
عبد السلام، أماني علي، والفحل، نادية عبد القادر. (2018). الضغوط النفسية لدى الأمهات وأساليب معاملتهن للأطفال وعلاقتها بالسلوك العدواني في مرحلة الطفولة المتأخرة بطرابلس. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 7(3)، 88-110
فرج، عائشة عبد الحميد، والكوري، منى فرج. (2021). الوعي التربوي لدى أولياء الأمور وعلاقته بأساليب التنشئة والسلوك العدواني لدى الأبناء: دراسة ميدانية في المجتمع الليبي. مجلة كلية التربية جامعة طرابلس، 40(1)، 350-375
