The Phenomenon of Antonymy and Its Role in the Cohesion of the Qur’anic Text: A Study in Juz’ ‘Amma
DOI:
https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i4.301Keywords:
Antonymy, Textual Cohesion, Qur’anic Rhetoric, Juz’ ‘Amma, Qur’anic Style, Semantics, LinguisticsAbstract
This study aims to examine the phenomenon of antonymy in the Qur’anic text and to explore its role in achieving semantic and rhetorical cohesion through selected examples from Juz’ ‘Amma. The research first discusses the linguistic and rhetorical definitions of antonymy, then moves to analyze its applications within the Qur’an as one of the key stylistic devices used to construct meaning, reinforce concepts, and enhance the impact of the divine message on the audience.
The significance of antonymy lies in its ability to broaden conceptual understanding by juxtaposing opposing pairs such as good and evil, life and death, or light and darkness. This duality provides the Qur’anic discourse with powerful expressive energy, making its meanings more profound and firmly established. The study also demonstrates that antonymy contributes to structural coherence, thematic unity, and the clarification of legislative and guidance-oriented purposes within the Qur’an. The findings conclude that antonymy in the Qur’an is not merely a linguistic occurrence, but a deliberate semantic strategy serving the aesthetic and rhetorical structure of the text.
References
القرآن الكريم، برواية حفص عن عاصم.
الشّاوش، م. (2001). أصول تحليل الخطاب. تونس.
بطرش، م. (2008). الأضداد وترجمتها في القرآن الكريم إلى اللغة الفرنسية (رسالة ماجستير غير منشورة).
مجموعة من المؤلفين. (د.ت). آفاق التناصية: المفهوم والمنظور (تعريب وتقديم محمد خير البقاعي). لبنان.
الزبيدي، م. م. (2001). تاج العروس من جواهر القاموس (تحقيق ضاحي عبد الباقي، مراجعة عبد اللطيف الخطيب، الطبعة الأولى). الكويت.
شرشار، ع. ق. (2006). تحليل الخطاب الأدبي وقضايا النص. اتحاد الكتّاب العرب، المكتبة العصرية، بيروت.
ابن كثير. (1980). تفسير القرآن العظيم. بيروت، لبنان: دار المعرفة للطباعة والنشر.
الرازي، الفخر. (1995). التفسير الكبير (إعداد مكتب تحقيق دار إحياء التراث، الطبعة الثانية). بيروت، لبنان.
القزويني. (1904). التلخيص في علوم البلاغة (ضبطه وشرحه عبد الرحمن البرقوقي). القاهرة: دار الفكر العربي.
لحمادي، ف. (2004). التماسك النصي بين النظرية والتطبيق. الجزائر.
القرطبي. (د.ت). الجامع لأحكام القرآن. بيروت، لبنان: دار الشام للتراث.
أبوعلام، ع. (2017). جماليات التكرار وآلياته في التماسك النصي: قصيدة “مدح الظل العالي” للشاعر محمود درويش أنموذجًا (رسالة ماجستير غير منشورة).
العموش، خ. (2008). الخطاب القرآني: دراسة بين النص والسياق (الطبعة الأولى). الأردن: عالم الكتب الحديثة.
الغذامي، ع. (1995). الخطيئة والتكفير: من البنيوية إلى التشريحية – قراءة نقدية لنموذج إنسان معاصر (الطبعة الأولى). جدة، السعودية: النادي الأدبي الثقافي.
الجرجاني، ع. (د.ت). دلائل الإعجاز (قرأه وعلق عليه محمود محمد شاكر). القاهرة: شركة القدس للنشر والتوزيع، مطبعة المدني.
الجوهري. (1990). الصحاح (تحقيق أحمد عبد الغفور عطار، الطبعة الرابعة). بيروت، لبنان: دار العلم للملايين.
عمر، أ. م. (1998). علم الدلالة (الطبعة الخامسة). القاهرة: عالم الكتب.
كريستيفا، ج. (د.ت). علم النص (ترجمة فريد الزاهي، مراجعة عبد الجليل ناظم، ص 14).
إبراهيم، ن. (1984). القارئ في النص: نظرية التأثير والاتصال. مجلة فصول المصرية، 5(1).
ابن منظور. (د.ت). لسان العرب (تحقيق ياسر سليمان ومجدي فتحي). القاهرة: المكتبة التوفيقية.
خطابي، م. (1991). لسانيات النص: مدخل إلى انسجام الخطاب (الطبعة الأولى). بيروت: المركز الثقافي العربي.
بارت، ر. (1992). لذة النص (ترجمة منذر عياشي، الطبعة الأولى). باريس: دار لوسوي.
طبانه، ب. (1988). معجم البلاغة العربية (الطبعة الثالثة). جدة: دار المنارة، والرياض: دار الرفاعي.
ابن فارس. (د.ت). مقاييس اللغة (تحقيق عبد السلام هارون). بيروت: دار الفكر.
دار وائل للنشر. (2000). مقدمة في اللغويات المعاصرة (الطبعة الأولى، ص 201). عمّان، الأردن.
العبد، م. (2005). النص والخطاب والاتصال (الطبعة الأولى). القاهرة: الأكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي.
