Consent in Marriage and the Impact of Prevention (ʿAdhl) and Compulsion: A Comparative Jurisprudential Study

Authors

  • Seraj aldden mohammed elbahi Ali alobaid Department of Sharia, Faculty of Islamic Studies, Sebha University, Sebha, Libya

DOI:

https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i4.325

Keywords:

Consent in Marriage, ʿAdhl (Unjust Prevention), Compulsion, Guardianship in Marriage, Islamic Law, Comparative Jurisprudence, Libyan Family Law.

Abstract

This research aims to highlight the importance of consent in marriage contracts as a fundamental pillar of legally and religiously valid marriages. It examines and analyses the issues of coercion and compulsion as two of the most prominent obstacles affecting a person's choice in marriage and the achievement of satisfaction.

The research begins by establishing the concept of consent in language and terminology, explaining that it is a psychological state that indicates peace of mind and acceptance of an action without coercion, and that it is the foundation upon which the marital relationship in Islam is built. It then addressed the issue of coercion as the guardian's unjustified prevention of a woman from marrying the person she desires and who is suitable for her, pointing out that the Holy Qur'an and the Sunnah of the Prophet explicitly prohibit this act, and that the jurists have unanimously agreed that the judge has the right to marry a woman if her guardian unjustly refuses to do so. Libyan law has recognized this ruling in Article 8 of Law No. 10 of 1984, which prohibits azl and allows the judge to marry a woman in cases where it is proven.

The research also discussed coercion in marriage, highlighting the difference between jurists who permit it in the case of a father over his unmarried daughter, those who prohibit it absolutely, and the choice of Libyan law to adopt the opinion that prohibits coercion absolutely and makes marriage based on mutual consent between the parties and the guardian.

The research concluded that consent is a fundamental condition for the validity of a marriage contract. It also emphasized the harmony of Libyan legislation with these principles of Islamic law by prohibiting coercion and compulsion and recognizing women's freedom to marry whomever they choose, to preserve their dignity and the stability of the family and society.

 

References

ــــ القرآن الكريم، برواية حفص عن عاصم، نسخة الكترونية، مجمع الملك فهد لطباعة

المصحف الشريف.

( ) ينظر: لسان العرب، ابن منظور، مادة ( ر. ض . ي )، 5/235 ط 3، 1414 هـ ، دار

صادر، بيروت ـ لبنان.

( ) معجم المصطلحات والألفاظ الفقهية، محمود عبدالمنعم، 2: 150، دار الفضيلة، القاهرة ـ

مصر.

( ) المصدر نفسه.

( ) المصباح المنير، الفيومي، مادة (أ ذ ن)

( ) التوقيف على مهمات التعاريف، المناوي، 47، تحقيق: محمد رضوان، ط1 ، 1410 هـ ،

دار الفكر، بيروت ـ لبنان.

( ) ينظر: التعريفات الفقهية، محمد البركتي، ط1، 2003م، دار الكتب العلمية، بيروت ـ لبنان.

( ) سنن الترمذي، باب ماجاء في استئمار البكر والثيب، ط1، 2006م، المكتبة العصرية،

بيروت ـ لبنان.

( ) ينظر: الحاوي الكبير، الماوردي، 9: 56 ـ 57.

( ) المصدر نفسه.

( ) المغني، ابن قدامة، 9: 398، ط 1، 1405 هـ، دار الفكر، بيروت ـ

لبنان، وينظر: الإجماع، ابن المنذر، 101.

( ) المغني، ابن قدامة، 9: 407.

( ) المصدر نفسه.

( ) المصدر نفسه.

( ) ينظر: المخصص، ابن سيده، 1: 48، تحقيق: خليل إبراهيم جفال، ط 1، 1996م، دار

إحياء التراث العربي، بيروت ـ لبنان؛ الصحاح، الجوهري، 6: 44، مادة ( ع. ض . ل)،

تحقيق: أحمد عبدالغفور عطار، ط 4، 1987م، دار العلم للملايين، بيروت ـ لبنان؛ لسان

العرب، ابن منظور، 11: 541، مادة (ع. ض. ل).

( ) ابن قدامة: هو عبدالله بن أحمد بن محمد بن قُدامة المقدسي الدمشقي، فقيه حنبلي، مشتغل

بالتفسير والحديث، عالم بفقه الخلاف، فرضيٌّ، أصولي، جمع الله له الكثير من المناقب

والفضائل، من تصانيفه المغني في الفقه، توفي سنة 620 هـ ـ رحمه الله ـ ، ينظر: ذيل

طبقات الحنابلة، ابن رجب، تحقيق: عبدالرحمن العثيمين، ط1، 2005م، مكتبة العبيكان،

الرياض ـ السعودية.

( ) المغني، ابن قدامة، 7: 368.

( ) أخرجه البخاري، كتاب النكاح، باب من قال لانكاح إلا بولي، رقم رقم الحديث (4837)،

تحقيق: مصطفى البغا، ط 3، 1987م، دار ابن كثير، بيروت ـ لبنان.

( ) تفسير الطبري، محمد ابن جرير الطبري، 5: 22،تحقيق: أحمد شاكر، ط 1، 2000 م،

مؤسسة الرسالة، بيروت ـ لبنان.

( ) ينظر: روح المعاني، الألوسي، 1: 538 ـ 539 ، تحقيق: عبدالباري علي عطية، ط 1،

هـ، دار الكتب العلمية، بيروت ـ لبنان.

( ) المصدر نفسه.

( )المصدر نفسه.

( ) موسوعة الإجماع ،ظافر العمري، 3: 170 ، ط1، 2012م، دار الفضيلة، الرياض ـ

المملكة العربية السعودية.)

( ) المصدر نفسه.

( ) ابن المنذر: هو أبوبكر محمد بن إبراهيم النيسابوري، فقيه، محدِّث حافظ، مفسر واسع

العلم، صنف كتبا أفاد العلماء منها كثيرا، من أجلِّها الإشراف في اختلاف العلماء، اختُلف

في تاريخ وفاته فقيل سنة 316هـ وقيل غير ذلك، ينظر: سير أعلام النبلاء، الذهبي،

: 490، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، ط3، 1985م، مؤسسة الرسالة.

( ) الإجماع، ابن المنذر، 101، تحقيق: صغير بن حنيف، ط 2، 1999م، مكتبة الفرقان،

عجمان ـ الإمارات.

( ) ابن رشد: هو أبو الوليد محمد بن أحمد بن رُشد، فقيه مالكي، قاضٍ، أديب، عالم جليل،

حافظ كثير العلم، له مؤلفات عديدة، منها بداية المجتهد ونهاية المقتصد، توفي سنة

هـ ـ رحمه الله ـ ينظر: شجرة النور الزكية في طبقات المالكية، محمد مخلوف، علق

عليه: عبدالمجيد خيالي، ط1، 2003م، دار الكتب العلمية ، بيروت ـ لبنان.

( ) بداية المجتهد، ابن رشد، 3: 42، 2004م، دار الحديث، القاهرة ـ مصر.

( ) المغني، ابن قدامة، 7: 346.

( ) العيني: هو محمود بن أحمد الحلبي العيني، فقيه حنفي، من كبارعلماء الحديث، لغويٌّ،

مؤرخ، قاضٍ، عالم جليل كثير العلم والفضل، من مؤلفاته عمدة القاري شرح البخاري،

توفي سنة 855 هـ، ينظر: الضوء اللامع لأهل القرن التاسع، محمد عبدالرحمن

السَّخاوي، 10: 131، دار الجيل، بيروت ـ لبنان.

( ) موسوعة الإجماع، ظافر العمري، 3: 170.

( ) الموسوعة الكويتية، 30: 144، ط1، 1427هـ، دار الصفوة، مصر.

( ) بدائع الصنائع، الكاساني، 2: 248، ط2، 1986م دار الكتب تحقيق: أحمدعبدالكريم نجيب،

ط1، 2011م، وزارة الأوقاف، قطر؛ المغني، ابن قدامة، 7: 367.

( ) الإنصاف، المرداوي، 20: 184.

( ) الوسيط، الغزالي، 6: 238، تحقيق: أحمد محمود إبراهيم، ط1، 1417هـ، دار السلام،

القاهرة ـ مصر.

( ) ابن عبد السلام: هو أبو عبدالله محمد بن عبدالسلام الهواري التونسي، فقيه مالكي، عالم

جليل متبحر في العلوم العقلية والنقلية، تولى قضاء الجماعة بتونس، من مؤلفاته شرح

على مختصر ابن الحاجب في الفقه، توفي سنة 749 هـ، ينظر: شجرة النور الزكية،

محمد مخلوف، 1: 301.

( ) الشرح الكبير، أحمد الدردير، 2: 232.

( ) نص قانون رقم 18 على الشبكة الدولية رابط adel.gov.ly

( ) قانون الزواج والطلاق، محمد الهوني، 24.

( ) سنن الترمذي، كتاب النكاح، باب لانكاح إلا بولي، رقم الحديث (1102).

( ) مادة 9 قانون الأحوال الشخصية.

( ) ـ لسان العرب، ابن منظور، 2: 165 ـ 166، مادة: ( ج ب ر).

( ) ـ معجم المصطلحات والألفاظ الفقهية، محمود عبدالمنعم، 1: 64.

( ) بداية المجتهد، ابن رشد، 3: 33.

( ) ابن أبي ليلى: هوعبدالرحمن بن أبي ليلى الكوفي، تابعي، مفتي الكوفة وقاضيها توفي سنة

هـ؛ ينظر: الطبقات الكبرى، محمد بن سعد البصري، لبنان، بيرت: دار صادر،

: 358؛ سيرأعلام النبلاء، الذهبي، 6: 310 ـ 315.

( ) سُفْيَانُ بْنُ سَعِيدِ بْنِ مَسْرُوقِ الثوري، فقيه مجتهد صاحب مذهب، محدِّثٌ مُكثِر، عابد

زاهد، إمام أهل الكوفة في زمانه، ولد سنة 97 هـ وتوفي سنة 161 هـ، ينظر: الطبقات

الكبرى، ابن سعد، 6: 371.

( ) عبد الرحمن بن عمرو بن يحمد الأوزاعي، فقيه متبحر، محدث مُكثر، إمام الديار الشامية

في الفقه والزهد، خَيِّرًا ولد سنة 88 هـ، وتوفي ببيروت سنة 157هـ ، ينظر: الطبقات

الكبرى، ابن سعد، 7: 488.

( ) إبراهِيم بن خالد بن أبِي اليمان أبو ثور الكلبى البغدادى، فقيه كبير، محدِّث، عالم عامِلٌ،

من تلامذة الإمام الشافعي ـ رحمه الله ـ ، توفي سنة 240 هـ ، ينظر: سيرأعلام النبلاء،

الذهبي، 12، 72 ـ 73.

( ) سنن الترمذي، كتاب النكاح، باب ماجاء في استئمار البكر والثيب، 369، رقم (1107).

( ) ـ الشرح الكبير، ابن قدامة، 7: 387

( ) ـ سنن الترمذي، كتاب النكاح، باب ماجاء في استئمار البكر والثيب، 369، رقم (1107).

( ) ـ الشرح الكبير، ابن قدامة، 7: 387؛ الحاوي الكبير، الماوردي، 9: 52.

( ) ـ الشرح الكبير، ابن قدامة، 7: 387؛ الحاوي الكبير، الماوردي، 9: 52.

( ) ــ الحاوي الكبير، الماوردي، 9: 52.

( ) ــ قانون الزواج والطلاق، محمد مصطفى الهوني، 24 ، ط3، 2014، دار الفضيل،

بنغازي ـ ليبيا.

( ) ــ المصدر نفسه، 24 ـ 25.

( ) ــ أحكام الأسرة في التشريع الليبي، الهادي ازبيدة، 1: 243، ط1، 2013 م، دار البدر،

المنصورة ـ مصر.

Published

2025-12-03

How to Cite

Seraj aldden mohammed elbahi Ali alobaid. (2025). Consent in Marriage and the Impact of Prevention (ʿAdhl) and Compulsion: A Comparative Jurisprudential Study. Journal of Libyan Academy Bani Walid, 1(4), 571–580. https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i4.325

Issue

Section

Articles