Self-Efficacy as a Determinant of Psychological Stress Levels in the Academic Work Environment: A Case Study on Faculty Members at the Faculty of Economics and Political Science, University of Misurata
DOI:
https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i4.327Keywords:
Self-efficacy, psychological stress, Faculty members, Faculty of Economics, University of MisurataAbstract
This study aimed to examine the impact of self-efficacy and its different dimensions — namely academic, professional (decision-making and problem-solving), and technological — on psychological stress among faculty members at the Faculty of Economics and Political Science, University of Misurata, The study stems from the importance of understanding the relationship between levels of self-efficacy and the ability to cope with psychological stress in the academic work environment, where self-efficacy plays a pivotal role in enhancing professional performance and psychological adaptation among faculty members.
The study employed a descriptive-analytical approach, which allows for describing the relationship between variables and measuring the effect of each dimension of self-efficacy on psychological stress. The research instrument was a questionnaire consisting of items representing the dimensions of self-efficacy and psychological stress, and its validity and reliability were verified using Cronbach’s alpha to ensure the accuracy of the results.
The findings revealed a significant positive effect of self-efficacy on reducing psychological stress, indicating that faculty members with high levels of academic, professional, and technological self-efficacy have a greater ability to manage the pressures and psychological challenges associated with academic work. The results also indicated statistically significant differences between the various dimensions of self-efficacy in their impact on psychological stress, highlighting the importance of developing each dimension of self-efficacy to enhance mental health and adaptive capacity among faculty members.
References
بولطيعة، عمر سالم، أبو بكر، عبد الجواد. (2023). الكفاءة الذاتية التدريسية لأعضاء هيئة التدريس الجامعي وفق بعض المتغيرات: دراسة ميدانية على عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة درنة-القبة. مجلة المنارة العلمية، (5)، 126–143.
أبوتبينة، محمد فرج. (2023). الضغوط النفسية وعلاقتها بجودة الحياة لدى أعضاء هيئة التدريس، ببعض كليات الجامعة الأسمرية الإسلامية. مجلة العلوم التربوية، 13(1).
الحبوني، أبوبكر فضل لامين. (2024). الضغوط النفسية والصلابة النفسية لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة طبرق. مجلة العلوم التربوية، 4(9).
مهتدي، شادية عبد العزيز، مصطفى، أماني مصطفى إبراهيم. (2024). الكفاءة الذاتية البحثية في ظل التغيرات الاقتصادية وعلاقتها بالصمود النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم. مجلة دراسات تربوية واجتماعية، 30(9.3)، 889–967.
سليمان، عبده علي عبده، سامي، محمد متولي. (2023). الاتجاهات الإيجابية نحو أعمال الجودة كمتغير معدل للعلاقة بين الضغوط النفسية المُدْركة والكفاءة المهنية لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعة. مجلة العلوم التربوية، 38(3)، 1–92.
عبد الدائم، عمر سالم. (2024). مسببات ضغوط العمل لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية الجامعة الأسمرية الإسلامية من وجهة نظرهم. مجلة العلوم التربوية، 5(2)، 1522–1555.
عوض، السيدة السيد عبد الكريم، أمين، آمال محمد فهمي. (2019). الضغوط المهنية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة حلوان. مجلة كلية التربية، 19(3)، 1–84.
8.النجار، مرفت (2022). التميز الأكاديمي وتوكيد الذات المهنية وعلاقتهما بالكفاءة الذاتية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأقصى. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والإنسانية، المجلد 13، العدد 39.
Almutairi, Yousef Mubrik N. (2020). Leadership Self-Efficacy and Organizational Commitment of Faculty Members: Higher Education.
(2023). Academic Stress, Academic Self-efficacy, and Psychological Distress: A Moderated Mediation of Within-person Effects. Journal of Youth and Adolescence, 52, 1512–1529.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company.
Schunk, D. H., Pajares, F. (2005). Self-efficacy theory. In A. Wigfield J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp. 35–59). San Diego, CA: Academic Press
Kölemen, C. Ş. (2023). Self-efficacy perception of education faculty members on technology integration. International e-Journal of Educational Studies, 7(14), 393-406.
Hawlitschek, P., Henschel, S. (2025). Promoting teacher knowledge and self-efficacy for data-based decision-making: Dimensional structure, sensitivity to professional development, and relationships with teachers’ intended data use. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 1-27.
Lar, M. A. A., Weda, S., Maca, S. (2023). The influence of self-efficacy on students' interpersonal communication in higher education. Bosowa Journal of Education, 3(2), 88-94.
