The Role of the Organizational Knowledge Creation (SECI) Model in Streamlining Work Procedures: An Applied Study at Akakus Oil Operations Company
DOI:
https://doi.org/10.61952/jlabw.v1i4.298Keywords:
Organizational Knowledge Creation Model (SECI), Simplifying Work ProcessesAbstract
This study aimed to measure the role of the SECI model for creating organizational knowledge in streamlining work procedures at Akakus Oil Operations Company in Tripoli, and to identify the current state of work procedure streamlining within the company. The study population consisted of all administrative employees in the General Administration of Akakus Oil Operations Company, totaling (370) individuals. A sample of (189) individuals, representing (51%) of the total sample population, was selected. Since the employees were distributed across (6) departments, a stratified random sample was used. A questionnaire was the primary data collection tool, and (154) questionnaires were returned and deemed valid for analysis. The study concluded with several key findings, including:
.1 The results indicate that the overall mean score of the study sample for the variable (Organizational Knowledge Creation Model) was (3.852) greater than 3. This suggests that the company under study is committed to implementing the Organizational Knowledge Creation Model. Furthermore, the significance level of the t-test is less than 0.05, allowing the generalization of the results obtained from the sample to the wider population.
.2The arithmetic means for (Simplifying Work Procedures) were (3.503) all greater than 3 (the default mean of the five-point scale). This indicates agreement, suggesting that the study sample agrees that work procedures have been simplified in the company under study. The significance level of the t-test is less than 0.05, allowing the generalization of the results obtained from the sample to the wider population.
.3 There is a significant (positive) correlation between all dimensions of the Organizational Knowledge Creation Model (SECI) – the independent subvariates – and the dependent variable, Simplifying Work Processes. The correlation between the total dimensions of the SECI model – the main independent variable – and the dependent variable, Simplifying Work Processes – was 0.638, with a significance level less than 0.05.
References
أولًا/ المصادر العربية:
أ- الكتب:
إبراهيم، مبروك، إدارة المكتبات الجامعية في ضوء اتجاهات الإدارة المعاصرة الجودة الشاملة: الهندرة، إدارة المعرفة، الإدارة الالكترونية، (القاهرة، منشورات المجموعة العربية للتدريب وللنشر،2012).
بدير، جمال يوسف، اتجاهات حديثة في إدارة المعرفة والمعلومات، (عمان: دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع،2013).
الدرويش، بشير محمد عاشور واخرون، البحث العلمي في العلوم الإدارية والمالية الأسس والمفاهيم والمناهج، (طرابلس: المكتب الوطني للبحث والتطوير،2005)
طشطوش، سليمان محمد، أساليب المعاينة الإحصائية، (عمان: دار الشروق، 2001ف).
عبد الرحمن، طارق عطية، إدارة المعرفة كمدخل لتعزيز الإبداع التنظيمي في الأجهزة الحكومية المركزية في المملكة العربية السعودية: دراسة ميدانية، (الرياض: معهد الادارة العامة ،2017).
عصفور، محمد شاكر، أصول التنظيم والاساليب، ط 6، (عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،2009).
علاء الدين، رسلان، استراتيجية الإصلاح الإداري: دراسة تطبيقية، (دمشق، دار مؤسسة رسلان للطباعة والنشر والتوزيع،2019)
علاء الدين، رسلان، التطوير التنظيمي: التنظيم الإداري وسبل تطويره، التخلف التنظيمي وآليات تجاوزه، إستراتيجيات ووسائل التطوير التنظيمي، تطبيقات التطوير التنظيمي في المصارف، (دمشق، دار مؤسسة رسلان للطباعة والنشر والتوزيع،2013)
اللوزي، موسي، التنظيم وإجراءات العمل، (عمان، منشورات دار وائل للنشر والتوزيع،2007).
ياسين، سعد غالب، الإدارة الدولية، (عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع،2002).
ب-الكتب المترجمة إلى العربية:
ميشيل نيجنفيسنكي، الذكاء الصناعي دليل نظم الذكية، ترجمة: سرور على سرور، (الرياض: دار المريخ للنشر ،2004).
ج. الدوريات والمجلات العلمية:
بركات، حيان، باسل خير بك، (2020)، دور تبسيط الإجراءات في تحسين رضا المواطن: دراسة ميدانية في مركز خدمة المواطن في مدينة اللاذقية، مجلة جامعة تشرين. العلوم الاقتصادية والقانونية، المجلد22، العدد6.
بلحاج، أبراهيم بلقاسم، (يونيو2020)، عمليات إدارة المعرفة وعلاقتها بالأداء المؤسسي: دراسة ميدانية في مستشفى الزاوية التعليمي، مجلة جامعة صبراتة العلمية، العدد1، مجلد4.
جبر، مروة ستار، (2021)، دور تطبيق الإدارة الالكترونية في تبسيط الاجراءات الإدارية في المنظمة: دراسة ميدانية لآراء عينة من العاملين في وزارة النفط العراقية، مجلة الإدارة والاقتصاد، المجلد 46، العدد 130.
حمودة، سارة، فطيمة عيسات (2024)، أثر خلق المعرفة وفق نموذج Seci على أداء العاملين في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية: دراسة حالة مؤسسة الاسمنت حجر السود بسكيكدة، مجلة الاقتصاد والتنمية البشرية، المجلد 15, العدد 2.
دخيل، أكرم عمار، واخرون، (اكتوبر 2018)، دور الإدارة الالكترونية في تبسيط الإجراءات: دراسة تطبيقية ميدانية بمستشفى ترهونة العام، مجلة دراسات الانسان والمجتمع، دون مجلد، العدد6.
رفاعي، ممدوح عبد العزيز (2002)، إدارة المعرفة: تقييم دور العمليات الاجتماعية التجسيدية التوافقية الذاتية في خلق المعرفة وأثرها على العملية الابتكارية: دراسة ميدانية على قطاع الصناعات الدوائية، مجلة الدراسات والبحوث التجارية كلية التجارة جامعة بنها- العدد الثاني.
الشاطر، سليمان مفتاح، وآخرون (مارس، سبتمبر 2021)، واقع ممارسة عمليات إدارة المعرفة وأثرها في تحقيق الأداء المؤسسي المتميز لدى أعضاء هيئة التدريس بأكاديمية الدراسات العليا فرع اجدابيا، مجلة أبحاث، العدد 18.
العبانى، حنان، (2020)، أثر تبسيط الإجراءات في الحد من ضغوط العمل على الأفراد: دراسة حالة على مصرف الجمهورية فرع ترهونة، مجلة الجامعي، دون مجلد، العدد 31.
عيسى، روابحية، جمال كنزة (2023)، دور توليد المعرفة وفق نموذج (seci) في تفعيل القدرات الإبداعية لدى العاملين في المؤسسة المينائية (سكيكدة)، مجلة الاقتصاد وادارة الاعمال، المجلد 7, العدد 2.
الفيتوري، فرج مخلوف، (أبريل 2021)، أثر إدارة المعرفة على عملية الابتكار في مصرف التجارة والتنمية بمدينة بنغازي: دراسة حالة، مجلة الدراسات الاقتصادية، المجلد4، العدد2.
النمر، أحمد عبد القادر، (يناير2021)، تبسيط إجراءات العمل في مديرية التربية والتعليم بالقليوبية، مجلة كلية التربية بينها، المجلد1، العدد125.
د- المؤتمرات والندوات العلمية:
رزوقي، نعيمة حسن، الدور الجديد لمهنة المعلومات في عصر هندسة المعرفة وإدارتها، في وقائع المؤتمر الرابع عشر للاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات "هندسة المعرفة في الوطن العربي"، (طرابلس: الدار الأكاديمية للطباعة والتأليف والترجمة والنشر،2003).
ه- المواقع الالكترونية:
موقع شركة أكاكوس للعمليات النفطية على شبكة الانترنت: تاريخ الزيارة والتحميل:1-10-2025، الساعة :08:00 مساء https://www.akakusoil.com/about
ثانيًا: المصادر الانجليزية:
أ. الكتب:
Agrawal,Saurabh, Business Ethics, (Agra: SBPD Publishing House, 2020).
Davenport, Thomas H., Laurence Prusak, Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, (Boston: Harvard Business Press,1998).
Hammer, M., & Champy, J. , Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution (Updated ed.), (New York, NY: Harper Business,2009).
Koskinen, Kaj U., Rainer Breite, Uninterrupted Knowledge Creation: Process Philosophy and Autopoietic Perspectives, (Cham: Springer ,2020).
Nonaka, Ikujiro, David J. Teece, MANAGING INDUSTRIAL KNOWLEDGE: Creation, Transfer and Utilization, (London: SAGE Publications,2001).
Nonaka, Ikujiro, et.al, A Theory of Organizational Knowledge Creation: Understanding the Dynamic Process of Creating Knowledge, In (Meinolf Dierkes, et.al, Handbook of organizational learning & knowledge, New York: Oxford University Press,2003).
Nonaka, Ikujiro, et.al, Emergence of “Ba”, In (Ikujiro Nonaka, Toshihiro Nishiguchi, Knowledge Emergence: Social, Technical, and Evolutionary Dimensions of Knowledge Creation, New York: Oxford University Press,2001).
Nonaka, Ikujiro, Hirotaka Takeuchi, The knowledge-creating company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, (New York: Oxford University Press,1995).
Tiwana, Amrit. Knowledge Management Toolkit, (Michigan: Prentice Hall PTR,1999).
Wiig, Karl M., Knowledge management foundation, (Arlington, Texas:Schema Press,1993).
ب- الدوريات والمجلات العلمية:
Alavi, M., & Leidner, D. E., Review: Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues, MIS Quarterly, Vol. 25, No. 1 (Mar., 2001), pp 107–136.
Allameh, Mohsen. et.al, Examining the Impact of KM Enablers on Knowledge Management Processes, Journal of Procedia Computer Science, Vol3,2011, Pp.1211- 1223.
Bhatt, Ganesh D., Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people, Journal of Knowledge Management, vol. 5, No.1,2001, pp68 -75.
Cheng, Eric C. K., Knowledge Management for Improving School Strategic Planning, Journal of Educational Management Administration & Leadership, Vol. 49 No.5, 2020.pp .824–840.
Nonaka, Ikujiro, Dynamic theory of organizational knowledge creation, Journal Organization Science, Vol5, NO1, February1994, pp.14-37.
ج- المؤتمرات العلمية:
Basaruddin, Suzana, Haryani Haron, Knowledge Taxonomy for Developing Organizational Memory System (OMS) for Public Institutions of Higher Learning (IHL) in Malaysia, in (Jasni Mohamad Zain, et.al, Software Engineering and Computer Systems, Second International Conference ICSECS 2011, Kuantan, Pahang, Malaysia, June2011, Proceedings,part II, (London: Springer, 2011).
